Jogurt na zaparcia

Jedną z naturalnych metod radzenia sobie z zaparciami może być spożywanie jogurtów probiotycznych, najlepiej właśnie takich, które przygotowujemy samodzielnie.

Co stosować?

Częste zaparcia mogą być dowodem wystąpienia dysbakteriozy. Dlatego w przypadku zaparć wskazane jest wypijanie dziennie minimum 2 szklanek jogurtu probiotycznego zrobionego ze starterów z dodatkiem laktulozy (laktuloza jest stosowana przy zaparciach). Efekty powinny pojawić się już w ciągu kilku dni od rozpoczęcia

Co dodawać?

Taki jogurt probiotyczny warto jeść z dodatkiem namoczonych wcześniej we wrzątku wody płatków owsianych lub otrębów owsianych.

Można także dodawać do jogurtu 2 łyżeczki nasion chia lub babki płesznik, które również wcześniej zostały namoczone we wrzątku wody.

Podobnie korzystnie przy zaparciach działać będą nasiona lnu (także namoczone przed zjedzeniem we wrzątku) razem ze śluzem, który z tych nasion się wydostaje, kiedy namoczymy je w wodzie.

Osoby, które samodzielnie „wyciskają” olej z nasion lnu, słonecznika czy rzepaku mogą do jogurtu dodawać pozostałe z wyciskania wytłoki. Warto to zrobić, ponieważ wytłoki te będą także dobrą pożywką dla bakterii jogurtowych i będą ułatwiać osiedlanie się tych bakterii w jelitach.

Osobom z zaparciami zaleca się dodawanie do jogurtu nasion owoców drobnopestkowych jak: jagody, maliny, jeżyny, porzeczki, bowiem te drobne pestki pobudzają ruchy jelit.

Uporczywe zaparcia

Oczywiście w przypadku uporczywego występowanie zaparć powinno się zdiagnozować przyczynę i podjąć odpowiednie leczenie lub zmianę diety.

dr n. med. Leszek Marek Krześniak

0 Udostępnień